نوشته شده توسط : melika

انواع بند بر اساس استایل

  • ورزشی

کسانی که هنگام ورزش کردن نیاز به عینک طبی دارند؛ بند آن برایشان بسیار مناسب است. این بند‌های متصل به ایمنی عینک هنگام دویدن یا بازی با توپ به شما کمک می کنند.

  • فانتزی

این مدل‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و از سنگ‌های خاص در آن‌ها استفاده شده به عنوان مثال میتوانید هنگام عکس گرفتن آن ها را با لباس‌های خود ست نمایید تا رنگ و جلوه خاصی به استایل خودتون ببخشید.

  • اسپرت

بیشتر مدل‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند با همه نوع سبکی ست می‌شوند و جنس‌هایی مانند سیلکونی، مهره‌ای، چرمی، سنگی، بافتنی، سنتی و… دارند.

جدیدترین مدل های بند عینک کدام اند؟

بجز انواع بند عینک، هرساله مدل های مختلفی از بند عینک وارد بازار میشوند که ما در اینجا جدیدترین آنها را ذکر خواهیم کرد.

  • بندعینک های چوبی:این نوع از بند عینک ها دارای فریم چوبی هستند که بر روی عینک قرار میگیرد و ظاهر چوبی به آن می دهد.
  • بند عینک های سنگی: این نوع از بند عینک ها با سنگ های زینتی کار شده اند که با توجه به جنس سنگ های بکار رفته میتواند قیمت های متفاوتی داشته باشند.
  • بند عینک های سوزن دوزی شده: این نوع از بند عینک ها معمولا کار دست هستند و اغلب خانم ها از آن استفاده میکنند. 
  • بند عینک های سیلیکونی: حتما این نوع از بند عینک ها را بر روی عینک کوه نوردان و دوچرخه سواران دیده اید. این دسته از بند عینک ها معولا بدرد ورزشکاران میخورد. 
  • بند عینک های بافتنی : این دسته از بند عینک ها که با گره های مختلف وجود داشته که معمولا هم کار دست هستند، دارای انواع پر گره و کم گره هستند که هرکدام جلوه و زیبایی خاص خود را دارند.
  • بند عینک های مهره ای: این دسته از بند عینک ها همانطور که از اسمش پیداست دارای مهره هایی بر بند هستند که جنس این مهره میتواند از چوبی گرفته تا سنگی و پلاستیکی متفاوت باشد
  • بند عینک های چرمی : بند عینک های چرمی همیشه جزو شکیل ترین بند عینک ها هستند که همانطور که از اسمش مشخص است جنس بکار رفته در آنها چرم طبیعی یا مصنوعی است ولی انواع آن بسیار متفاوت است که از مدل های ساده مانند بند چرمی گردنبند ها گرفته تا مدل های گره ای و پهن نیز دارند.

بند عینک برای چه کسانی مناسب است؟

این محصول برای کسانی که حواس پرت هستند و عینکشان را در جاهای مختلف مثل آرایشگاه، میز رستوران، محل‌ کار و غیره جا می‌گذارند بسیار مناسب است؛ همچنین برای کودکان، دانش آموزان و سالمندان یک امر ضروری می‌باشد به دلیل اینکه احتمال افتادن عینک از صورت این افراد بیشتر است. به هرحال استفاده از بند عینک برای افراد عینکی یک امر ضروری می‌باشد.حتما تا به حال این اتفاق برایتان افتاده که عینکتان از دستتان ویا از روی سرتان پرت شده و یک خش بزرگ روی شیشه آن به وجود آمده است؛ استفاده از این محصول امنیت عینک شما را افزایش می‌دهد. در اینجا باید اضافه کنم که قرار دادن عینک روی سر باعث فشار برروی عینک شما می‌شود و یک حالت دفرمه‌ای می‌گیرد پس بهتر است از هر چیزی به صورت اصولی استفاده بشود، عینک و بند عینک مکمل یکدیگر هستند و استفاده همزمان از جفت آن‌ها ضروری است.

نحوه ی بستن بند عینک 

اتصال بند عینک به دسته ی عینک معمولا کار راحتی است و نیازی به تخصص خاصی برای این کار وجود ندارد، بنابراین افراد میتوانند با خیال راحت به خرید اینترنتی بپردازند زیرا مشکلی از بابت نصب نخواهند داشت . ما در زیر به دو دسته از شیوه های اتصال بند عینک میپردازیم.

1-حلقه ی پلاستیکی

در این روش بند عینک ها دارای حلقه های پلاستیکی دارای خاصیت کشسانی بالا هستند که به دور دسته ی عینک فرو رفته و بند را به دست وصل میکند که نوع معمول اتصال بند به دسته ی عینک این نوع از دسته ها هستند.

2- کیسه ای

نوع دیگر از اتصال بند عینک به دسته ی عینک ها، بند عینک هایی هستند که انتهای آنها کیسه ی کشی دارد که دور دسته ی عینک متصل شده و آنرا نگه میدارد که البته این نوع از اتصالات کمتر در مدل های امروزی دیده میشود.

بازه قیمت انواع بند عینک  

قیمت این محصول بسته به عواملی چون جنس، مهره یا سنگی که در آن استفاده شده نوسان دارد. به عنوان مثال در بعضی از بند‌های عینک از سنگ‌های خاص و گران قیمتی استفاده می‌شود که همین باعث بالا رفتن قیمت این اکسسوری می‌شود. در مقابل بندهای عینک ساده از قیمت بسیار به‌ صرفه‌تری برخوردارند و خیلی‌ها ترحیح می‌دهند از این مدل استفاده نمایند.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/glasses-strap/

 


:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

نکات خرید کیف عینک زیپ دار

قبل از خرید باید به یکسری از نکات توجه کافی داشته باشید تا از خرید خود راضی بمانید. کیف عینک انواع مختلفی دارد. مثلا چه مدلی در نظر دارید؟ کیفیت آن چطور باشد و ویژگی منحصر به فردی را نیاز دارید؟ جنس آن چگونه باشد؟ سایز آن چطور ؟ در ادامه به طور مختصر پاسخ این سوالات را می‌دهیم.

1- انواع مدل جلد عینک زیپ‌دار

مدل گرد، مستطیلی و خرگوشی از مدل‌های رایج جلد عینک زیپ‌دار هستند. این کیف‌ها از انواع مختلفی برخوردارند که بسته به نوع عینک و سلیقه خود، می‌توانید یکی از این مدل‌ها را انتخاب نمایید.

2- خصوصیات کیف عینک زیپ‌دار

شما بسته به شرایط باید ببینید چه مشخصه‌ای برای کیف عینک خود نیاز دارید. ما جلد عینک را از نظر ویژگی به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

  • کیف عینک زیپ‌دار ضد‌آب و کیف عینک زیپ‌دار ضد‌ضربه: اگر فکر می‌کنید کیف عینک شما می‌تواند در معرض آب یا ضربه قرار بگیرید، حتما برای محافظت از عینک خود این دو فاکتور را حین خرید جلد آن رعایت نمایید. همچنین باید به جنس زیپ عینک توجه داشته باشید. اگر زیاد زیپ را باز و بسته می‌کنید باید هنگام سفارش به کیفیت زیپ دقت کند. بعضی از زیپ‌ها خیلی زود خراب می‌شوند.

3- جنس جلد عینک زیپی

چرم، نمدی و فوم فشرده از انواع جنس کیف عینک می‌باشند. اما در مدل زیپی به طور مختصر به آنها می‌پردازیم.

  • کیف عینک زیپی چرم

از این جنس در دو حالت استفاده می‌شود. کیف عینک سخت که روکشی چرم دارد و یا اینکه خود جلد عینک چرم باشد. در حالت اول مقاومت بالا و زیبایی چرم را به همراه دارد. اما در حالت دوم میزان مقاومت بسیار پایین است و بیشتر جنبه شیک و باکلاس بودن دارد. اما به خاطر نرمی، احتمال شکستن عینک در آن زیاد است. این جنس هم به صورت زیپی و نیز دکمه‌‌ای است. قابل ذکر است که چرم به خاطر اینکه یک فرآورده طبیعی است باید از رطوبت دور باشد. همچنین نباید جنس نوک تیز به آن برخورد کند چون باعث ایجاد خراش می‌شود.  پس اگر از این جنس کیف خریدید باید به خوبی از آن مراقب کنید.

  • زیپی نمدی

این کیف سبک و کم‌جا است. اگر تمایل دارید از آن به عنوان کیف عینک استفاده کنید، حتما فوم ضربه گیر در داخل جلد به کار رفته باشد. بدین شکل مقاومت جلد بالا می‌رود و برای شما کاربردی‌تر است. نمد یک پارچه است. جنس نمدی طرح‌های متنوعی دارد از این‌رو مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

  • سخت با فوم فشرده

این جنس از مقاومت بالایی برخوردار است و ضد ضربه می‌باشد. برای سالم نگهداشتن عینک خود در کیف، چمدان و کشو و.. یک انتخاب مناسب است. این نوع جنس با روکش‌های مختلفی تهیه می‌شوند که بسته به سلیقه و نیازتان می‌توانید انتخاب کنید.

4- سایز جلد عینک

ما هم جلد عینک بزرگ و نیز کیف عینک کوچک داریم. در انتخاب سایز دو فاکتور با اهمیت می‌شود. مورد اول اینکه سایز کیف عینک نسبت به عینک شما باید طوری انتخاب شود که نه فضای خیلی خالی داشته باشد و نه اینکه به شیشه و فریم عینک شما فشاری ایجاد کند. مورد دوم ظرافت آن است؛ طوری که حمل آن آسان باشد و فضای زیادی را اشغال نکند. پس در هنگام خرید جلد عینک حتما به مدل، جنس، ویژگی و سایز آن توجه نمایید.

قیمت جلد عینک زیپ دار

در نکات خرید به جنس و ویژگی جلد عینک اشاره کردیم. این دو عامل در قیمت کیف آن تاثیر بسزایی دارند. برای مثال زمانی که یک کیف عینک شیک چرم می‌خرید انتظار قیمت پایین را نداشته باشید. البته خیلی از افراد نیز به دنبال خرید ارزان جلد عینک زیپی هستند چون نمی‌خواهند هزینه زیادی برای این کالا انجام دهند. جلد عینک با فوم سخت یکی از انتخاب های خوب، مقاوم و ارزان برای شما می‌باشد. در حین خرید از آن غافل نشوید.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/zipper-glasses-cover/

 


:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

اهمّیت جلد عینک

گذشته از افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند و بنا به توصیه پزشک ناچار به استفاده از آن هستند، افراد دیگری نیز هستند که به صورت دلخواه یا از سر اجبار از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. البته توصیه پزشکان، استفاده از عینک آفتابی برای همه روزهای آفتابی سال می‌باشد. چرا که عینک آفتابی نه تنها از چشمان شما در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید محافظت به عمل می‌آورد، بلکه محافظ خوبی برای پیشگیری از ورود حشرات ریز و گرد و غبار به داخل چشم شما نیز می باشد.

 اگر هم از عینک‌های طبی چه به صورت موقت (مثل عینک‌های مطالعه) و چه به صورت دائم (مثل عینک آستیگمات) استفاده می‌کنید، به خوبی در جریان هستید که برای جابجا کردن عینک به یک جلد یا کیف مقاوم نیاز دارید. بنابراین شرکت های مختلف تولید کننده عینک در کنار تولید عینک‌های گوناگون، جلد عینک‌های متنوعی را در طرح ها و رنگ های مختلف راهی بازار می‌کنند که هم می‌توانند جنبه تبلیغاتی داشته باشند هم می‌توانند آن را به عنوان یکی از لوازم جانبی محصولات خود به فروش برساند.

هر عینک دارای جلدی منحصر به فرد می باشد و می توان آن را با سلیقه خود و یا با توجه به مدرن یا قدیمی بودن آن جلد انتخاب نمود. برخی از این جلد‌ها دارای ویژگی هایی مانند: سایزبندی، طراحی، رنگ، شیوه بسته شدن، نوع، جنس و مدل هستند؛ در اینجا می خواهیم به بررسی چند مورد از ویژگی جلد‌های عینک بپردازیم.

انواع جلد عینک

طبیعتا جلد عینک دارای تنوع زیادی می باشد و با تغییر در انتخاب هر نوع از جلد‌ها شما می توانید ظاهر متفاوتی را برای جعبه عینکتان داشته باشید، مثلا در بعضی از قاب‌ها شما می توانید از ویژگی هایی مثل جاگیر نبودن و یا زیبایی جلد عینکتان استفاده نمایید. چند نوع جلد عینک که پرطرفدار می باشند و از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار هستند. شامل: جلد جیبی،جلد جعبه خودکاری و ضلعی.

  • جلد جیبی: جلدی که به راحتی قابل حمل است و جای زیادی نمی گیرد و شما می توانید هر‌جا که هستید عینکتان را همراه خود داشته باشید و از آن استفاده نمایید.
  • جلد جعبه خودکاری: همانطور که از نامش پیداست، جلدی است که به راحتی و سهولت می توانید آن را در کوچک‌ ترین جای مثل جیب شلوار یا پیراهن‌تان جای دهید و هر زمان که نیاز بود از آن استفاده کنید.
  • جلد ضلعی: جلد‌هایی که افراد به صورت آماده یا سفارشی می توانند از فروشگاه‌ به صورت آماده یا سفارشی تهیه کنند. مثل: مستطیل،مربع،لوزی و … .

انواع جلد عینک از لحاظ سایز بندی

در زمان انتخاب جلد عینک باید به سایز مناسب آن توجه داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین محصوال را برای خودتان خریداری کنید. فراموش نکنید که هر چقدر جلد عینک شما ظریف‌تر و کوچک‌تر باشد، حمل آن آسان‌تر است. اما مهم ترین پارامتر در مورد سایز آن است که باید متناسب با ابعاد فریم عینک شما باشد و بتواند آن را به خوبی در خود ثابت نگه دارد.

انواع جلد عینک بر اساس طراحی

متأسفانه بسیاری از افراد توجه زیادی به طرح جلد عینک خود نمی‌کنند؛ در حالی که این وسیله، جزو لوازم جانبی بسیار پُر کاربرد است و مدام به چشم می‌آید. بنابراین به شکل و طرح آن توجه کافی داشته باشید. اگر می خواهید در مهمانی‌های مهم و جلسات رسمی-کاری جلد عینک خود را همراه داشته باشید و روی میز قرار دهید، به شما توصیه می‌کنیم از یک طرح چشم نواز و به اصطلاح با کلاس استفاده نمایید. چرا که کیفیت آن تا حدود زیادی بازگوکنندۀ ارزش خود عینک است.

از لحاظ رنگ

در انتخاب رنگ دقت زیادی داشته باشید. به شما توصیه می‌کنیم که رنگی را انتخاب نمایید که با رنگ فریم عینک شما هماهنگی داشته باشد. در عین حال با محیط پیرامون و سایر وسایلی که در محیط کار وجود دارند رنگ متفاوتی داشته باشد تا در زمان گم شدن به راحتی پیدا شود.

برخی از جلد عینک ها به ویژه مدل های دخترانه دارای طرح و رنگ فانتزی هستند و بر روی آنها از تصاویر خاص دخترانه‌ای از جمله تصاویر شخصیت‌های کارتونی یا سلبریتی‌های مورد علاقه دختران استفاده شده تا به جذابیت آن اضافه شود. در برخی مواقع نیز جلد عینک ها دارای اشکال خاصی هستند و به صورت یک جعبه معمولی ساخته نشده‌اند. این نوع بیشتر در بین پسران جوان به چشم می خورد.

از لحاظ طریقه باز و بست

برخی از جلد عینک‌ها به صورت افقی و برخی دیگر به صورت عمودی باز و بسته می شوند. در مورد قفل آن‌ها نیز باید به این نکته اشاره کنیم که انواع قفل عبارتند از:

  • قفل آهن ربایی
  • قفل کشی (نخی)
  • قفل دکمه ای
  • قفل چسبی

از لحاظ شیوه استفاده

جلد عینکی که می خرید باید متناسب با نحوۀ استفاده از آن باشد:

  • رومیزی: از این مدل همان طور که از اسم آن نیز پیداست، فقط برای قرار گرفتن در داخل کیف کار، کیف لوازم آرایش، یا بر روی میز استفاده می شود. کیف عینک رومیزی همیشه همراه و در دست کاربر است و در یک جا ثابت نمی باشد؛ بلکه به صورت سیّار از جایی به جای دیگر منتقل می شود.
  • کمری: افرادی که نمی‌خواهد جلد عینک خود را به طور پیوسته در دست بگیرند و بیم گم شدن آن را دارند، و یا دستان آنها به قدری مشغول است که نمی‌توانند مدام آن را در دست یا در داخل کیف قرار دهند، باید از جلد عینک کمری استفاده کنند که با عبور دادن کمربند از داخل آن می‌توانند آن را بر روی کمر خود مهار کنند تا عینک بدون خطر گم شدن همیشه همراه آنها باشد.
  • آویزی: این نوع معمولاً دارای بند ویژه‌ای برای آویخته شدن از محلی مثل جلو داشبورد ماشین یا کنار میز کار  هستند.

جنس

جلد مورد نظر شما از چه نوعی است؟ جنس آن چیست؟ از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ طبعا جلد عینک دارای جنس های مختلفی با سختی و کیفیت بسیاری می باشد در نتیجه دست شما هنگام خرید آن باز است. در ادامه به معرفی برخی از جنس های آن می پردازیم.

جنس جلد عینک بر اساس مواد سازنده به چند نوع فلزی، چرم, پلاستیکی، پارچه‌ای، گردو، روی، طلا و چیپو تقسیم بندی می شوند؛ انواع دیگری نیز به نام جلد‌های ترکیبی از ترکیب فلز با پلاستیک ساخته می‌شوند.

  • پلاستیکی: اسم لاکی (shell) نیز شناخته می شوند؛ چرا که در گذشته، جلد هایی که فلزی نبودند از لاک لاک پشت ساخته می شدند. چند نمونه از مواد مختلفی که در این نوع جلدها به کار می روند عبارتند از: نيترات سلولز(xylonite)، استات سلولز، پروپيونات سلولز، نايلون(nylon)، پرس پکس(Perspex) يا اكريليك- پلي متيل متاكريلات، اوپتيل(Optel) و پلي ميدهاي صناعي(SPX).
  • فلزی: این جلدها در قدیم از جنس طلا و نقره بودند و برای طبقه اشراف تولید می شدند اما در این زمان برای ساخت جلد های عینک از فلزات استفاده می کنند. چند نمونه از فلزات که در تولید جلد عینک به کار رفتند. شامل: طلا، روکش طلا(gold filled)، آلومينيوم، تيتانيوم، فولاد ضدزنگ(stainless steel) و نیکل هستند.

ترکيبي(Combination Frames): به طور معمول بدنه فلزي و بخش فوقاني طوقه و دسته ها از پلاستيك هستند.

بدون طوقه(Rimless Frame): در اين جلد ها، طوقه كاملا دور عدسي قرار نگرفته و عدسي ها به وسيله چسب، پيچ و گيره، در جاي خود قرار گرفته اند.

نيمه(Half Frames): این جلد ها برای کسانی هستند که احتیاج به تصحيح نزديك دارند ولي نیازی به دور تصحیحی ندارند ساخته می شوند.

جلد هاي مخصوص: این جلد ها برای افرادی که نیاز به اصلاح دید نزدیک دارند اما نیاز به اصلاح دید دور ندارند، ساخته می شود.

جنس جلد عینک باید دارای خواص ذیل باشد:

  1. در نقاطی که با پوست در تماس است؛ به هیچ وجه تحریکی(درماتیت) ایجاد نکند.
  2. محکم و سخت باشد تا شکل جلد تغییر نکند.
  3. به خوبی صیقل(پولیش) داده شود.
  4. در مقابل اسید پوست از مقاومت خوبی برخوردار باشد.
  5. سبک و انعطاف پذیر باشد تا به سهولت آسیب نبیند.
  6. رنگ ثابتی داشته باشد و در اثر استفاده و گذر زمان، بیرنگ نشود.

مدل

جلدهای عینک دارای مدل‌های متفاوتی هستند و با توجه به نیاز و سلیقه افراد به صورت آماده یا سفارشی ساخته و تحویل داده می شوند، شما می توانید به راحتی با تنوع بالایی که مدل‌ها دارند مدلی که باب میلتان است را تهیه کنید. چند نمونه از این مدل ها: زیپی، تاشو، مگنتی، هارد، دست دوز، فانتزی، کمری و گردنی.

  • زیپی: که دارای یک سطح نرم برای جای‌گیری عینک است و معمولا به شکل کیف لوازم تحریر می باشد و دارای یک زیپ در کناره خود است.
  • تاشو: به جای زیادی نیاز ندارد و وقتی شما عینک را در آن قرار می دهید و جلد را می بندید، مانند یک پاکت یا کیف به نظر می رسد.
  • مگنتی: فضای مناسبی را برای عینک شما داراست. علاوه بر آن با توجه به نوع باز و بسته شدن این جلد می توان گفت که جزو شیک ترین جلد‌ها می باشد.

انواع جلد عینک به لحاظ قیمتی

هر چند مهم ترین عامل در زمان خرید، قیمت آن است، اما مهم ترین فاکتور دخیل در قیمت جلد عینک نیز جنس آن می‌باشد. در عین حال دقت داشته باشید که هزینه‌ای که قرار است پرداخت کنید، به مراتب کمتر از هزینه‌ای است که در صورت شکستن عینک و نیاز به خرید یک عینک جدید صرف خواهید کرد. بنابراین در زمان خرید ، ارزش مادی و حساسیت خود عینک را نیز در نظر داشته باشید و متناسب با آن هزینه کنید.

در پایان دوباره یادآوری می کنیم که در زمان انتخاب و خرید هر نوع جلد عینکی، پارامترهای مختلف آن را در نظر بگیرید و صرفاً بر روی گزینۀ قیمت و طرح تمرکز نداشته باشید. نخستین اولویت در زمان انتخاب این است که خود عینک را در نظر بگیرید و متناسب با ارزش و اهمیتی که برای شما دارد، برای خرید جلد آن نیز هزینه کنید.

چگونه جلد عینک اصل با قیمت مناسب و با کیفیت بخریم؟

یکی از دغدغه های افراد هنگام خرید جلد عینک این است که این محصول را از کجا تهیه کنیم تا هم از تنوع بالایی برخوردار باشد و هم فاکتورهای مختلف را داشته باشد. شیوار کاور به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین فروشگاه های آنلاین خرید انواع عینک و لوازم جانبی به شما اطمینان می‌دهد که محصولات خود را به صورت اصل با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار دهد. تنوع بی نظیر کالاهای شیوا کاور به شما این قدرت را می‌دهد تا دقیقا همان چیزی که می‌خواهید را تهیه نمایید. هدف ما در این شرکت جلب رضایت مشتری است و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نخواهیم کرد.

برای خرید جلد عینک میتوانید به صفحه شیوا کاور مراجعه کنید.

 


:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

نکات مهم برای مراقبت از عینک

نگهداری از عینک در عین سادگی کاری مهم است که اگر به درستی انجام نشه میتواند موجب آسیب زدن به چشمان بشه در ادامه باهم راه های مهم آن را میخوانیم.

1.شیشه های عینک تا را با هر پارچه ای تمیز نکنید

وقتی که شیشه عینک شما کثیف می‌شود، با هر نوع پارچه ای آن را تمیز نکنید؛ زیرا احتمال خش افتادن بر روی شیشه عینک وجود دارد. شیشه عینک اصلی ترین و گران قیمت ترین بخش عینک است. بنابراین برای تمیز کردن آن از پارچه های مخصوص عینک استفاده کنید که پرز ندارند. معمولاً در زمان خرید عینک، فروشنده یا سایت اینترنتی، به همراه قاب ویژه عینک، یک دستمال ویژه پاک کردن عینک و اسپری مخصوص را نیز در اختیار شما قرار می دهد. اگر خود را مقید به استفاده از دستمال ویژه عینک کنید، می‌توانید تا سال‌های سال از یک شیشه عینک صاف، سالم و براق برخوردار باشید.

2.برای نگه داشتن عینک از هر دو دست استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید عینک را از روی چشمتان بردارید، یا آن را بر روی چشم قرار دهید، از هر دو دست خود استفاده کنید. زیرا گذاشتن یا برداشتن عینک با یک دست باعث وارد شدن فشار بیشتر بر روی سمت چپ یا راست عینک خواهد شد و این کار به مرور زمان فریم عینک شما را تغییر شکل خواهد داد و فریم شکل و تقارن روز اول خود را از دست خواهد داد.

از هر دو دست برای نگه داشتن استفاده کنید

3.عینک را روی سرتان قرار ندهید

بسیاری از افراد در زمانی که به طور موقتی قصد استفاده از عینک را ندارند، آن را بر روی سرشان قرار می‌دهند. این کار گذشته از آن که احتمال افتادن و شکستن عینک را افزایش می‌دهد، باعث تغییر شکل فریم عینک نیز می‌شود؛ به طوری که ممکن است روزی برسد که نتوانید از عینک مورد نظر خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فریم به گونه ای طراحی شده است که تنها بر روی صورت و به وسیلۀ گوش‌ها و تیغۀ بینی نگه داشته شود، نه با هیچ تکیه گاه دیگری.

بیشتر بخوانید: اصلی ترین راه برای بهبود نمره چشم

4.پس از استفاده از عینک، آن را درون قاب ویژۀ عینک قرار دهید

بهترین روش قرار گرفتن عینک، قرار گرفتن آن در داخل قاب عینک است. قاب عینک به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ گونه آسیبی به عینک وارد نمی‌کند و حتی در زمان اُفتادن از روی میز و یا تحت فشارهای داخل کیف کار نیز از عینک محافظت به عمل می‌آورد.

5.یک کیت مخصوص تعمیر عینک داشته باشید

هر از چند گاهی می توانید عینک خودتان را آچار کشی کنید. چرا که پس از مدتی استفاده از عینک و باز و بسته کردن دسته‌های فریم آن، پیچ و مهره‌های آن شُل می‌شوند. با سفت کردن دوره ای پیچ و مهره‌ها می‌توانید از یک فریم سالم و با شکل و ساختار روز اول استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از کارد یا هر ابزار ریز و نوک تیز دیگر برای سفت کردن پیچ‌های عینک نه تنها به رنگ فریم آسیب می رساند، بلکه باعث خورده شدن سرپیچ ها شده و کار را برای تعمیرات آیندۀ فریم نیز با دشواری مواجه می‌کند. بنابراین یک کیت مخصوص تعمیر عینک که شامل تمامی ابزار مورد نیاز برای آچارکشی عینک است، تهیه کنید.

6.برای تمیز کردن عینک از اسپری مخصوص استفاده کنید

اگر می‌خواهید همیشه از یک عینک تمیز و براق برخوردار باشید، یک اسپری مخصوص عینک کنارِ خود داشته باشید. این اسپری را می توانید از فروشگاه‌های عینک فروشی و یا از داروخانه‌ها خریداری کنید. اگر بنا به هر دلیل اسپری ندارید و یا فراموش کردید با خودتون بردارید، می‌توانید عینک خودتان را با یک قطره مایع ظرفشویی که بین دو انگشت مالش داده‌اید شستشو دهید. برای آبکشی شیشه‌های عینک نیز از آب ولرم استفاده کنید و سپس تمام اجزاء عینک (فریم، شیشه و …) را خشک کنید.

با اسپری مخصوص تمیز کنید

7.برای نگه داشتن عینک بر روی بینی با انگشتان به عینک فشار وارد نکنید

گاهی اوقات عینک از روی بینی شما به پایین سُر می‌خورد و شما برای جابجایی و تثبیت مکان اصلی آن اقدام به فشار دادن عینک با انگشت می‌کنید. این کار باعث ایجاد یک فشار غیر استاندارد و غیر طبیعی به فریم عینک می‌شود و به مرور زمان فریم را از شکل و ساختار اصلی خود خارج می‌کند. لذا برای جابجایی عینک بر روی صورت از هر دو دست استفاده کنید.

8.روزی یک بار عینک خود را تمیز کنید

دست کم روزی یک بار گرد و غباری که بر روی عینک نشسته است را پاک کنید. این گرد و غبار گذشته از مزاحمتی که برای دید شما به همراه می آورند، باعث خش افتادن بر روی شیشه های عینک نیز می‌شوند. بنابراین با خودتان قرار بگذارید که هر روز صبح که قصد گذاشتن عینک بر روی چشم‌های خود را دارید، ابتدا آن را با دستمال ویژه تمیز کنید.

روزی یک بار تمیز کنید

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای عمر بیشتر شیشه عینک

9.برای عینک دوره تعمیر و نگهداری تعریف کنید

حتی با رعایت مسائل فنی گفته شده در بالا، باز هم ساختار عینک شما به مرور زمان دچار تغییراتی خواهد شد و متوجه یک سری انحرافات در آن خواهید شدکه باعث آزار و اذیت چشم شما می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که یک دوره بازرسی و تعمیر و نگه‌داری (ترجیحاً هر ۶ ماه یک بار) برای عینک خود داشته باشید و آن را به یک کارشناس عینک نشان دهید تا نسبت به سرویس دوره ای آن اقدام کند و اگر مشکل خاصی داشته باشد، آن را برطرف سازد.

منبع: https://shivacover.com/important-solutions-for-keeping-glasses/



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد عینکی، آسیب دیدن شیشه عینک است. امروزه با افزایش هزینه های خرید یا حتی تعمیرات عینک، این نگرانی ابعاد جدی‌تری نیز به خود گرفته است و علاوه بر هزینه ای که صرف ترمیم شیشه عینک متحمل می‌شوید، مدت زمانی که به خاطر تعمیرات، امکان تمرکز بر فعالیت خود را از دست می‌دهید را نیز اضافه کنید. به همین دلیل شیوا کاور قصد دارد نکاتی مهم را برای طولانی تر شدن عمر شیشه عینک را در قالب این مقاله کامل و مرحله به مرحله به شما رائه بدهد.

روش های محافظت از شیشه عینک

متخصصان مجموعه ما با تحقیقات راجب نگهداری صحیح شیشه عینک یک مقاله کاربردی و و ساده را به صورت گام به گام به شما ارائه میدهند.

شیشه عینک را پس از استفاده در جای مخصوص قرار دهید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پس از استفاده از عینک آن را در هر جایی بر روی شیشه قرار می دهید، بدانید که عینک شما در معرض بدترین آسیب ها از جمله شکستگی یا خش افتادن قرار دارد. پس این عادت را از سر خود بیرون کنید و زمانی که از عینک استفاده نمی‌کنید آن را در جعبه مخصوص قرار دهید.

 برای پاک کردن شیشه عینک از دستمال ویژه استفاده کنید

دستمال مخصوص عینک هیچ گونه زبری و ویژگی خش انداختن ندارد. بنابراین در زمان پاک کردن شیشه عینک حتماً از دستمال تمیز کننده عینک استفاده کنید استفاده کنید تا شیشه هایی صاف، براق و بدون خش داشته باشید.

برای پاک کردن شیشه عینک از آب داغ استفاده نکنید

به خاطر داشته باشید که برخی از شیشه های عینک بر اثر تماس با آب داغ آسیب می بینند و ویژگی‌های اُپتیکی خود را از دست می‌دهند. بنابراین برای پاک کردن لکه های چربی روی شیشه عینک هرگز به آب داغ متوسل نشوید.

لکه های چربی را با مایع دستشویی پاک کنید

شیشه های عینک بر اثر تماس با دست یا چربی‌های سر مژه‌ها همیشه دارای لکه های چربی هستند. برای تمیز کردن این لکه ها می‌توانید از یک قطره مایع دستشویی و آب ولرم استفاده کنید. برای این کار ابتدا یک قطره مایع دستشویی را بین دو انگشت دستتان  مالش دهید و سپس شیشه های عینک را به آن آغشته نمایید. پس از یک آبکشی ساده با آب ولرم و پاک کردن با دستمال ویژه عینک، از شیشه های براق و درخشان برخوردار خواهید شد.

عمر بیشتر شیشه عینک

از تماس مواد آرایشی با شیشه عینک جلوگیری کنید

مواد آرایشی و بهداشتی مثل کرم‌ها، اسپری‌ها، عطرها و … به دلیل ساختار و ترکیبات شیمیایی خاصی که دارند، می‌توانند هم به شیشه عینک و هم به فریم آن آسیب وارد کنند. لذا در زمان استفاده از لوازم آرایشی، ابتدا عینکتان را به کناری بگذارید و پس از مدتی که از استفاده از آنها گذشت و بخارات احتمالی آنها از اطراف پوست صورت متصاعد شدند، عینک را به چشم بزنید.

برای پاک کردن شیشه عینک از اسپری مخصوص یا آب استفاده کنید

برای پاک کردن شیشه عینک می توانید از آب سرد و یا محلول ویژۀ شستشوی شیشه عینک استفاده کنید. بهترین مواد برای پاک کردن شیشه عینک، اسپری  تمیز کننده عینک هستند که می توانید از عینک فروشی ها خریداری کنید. برای این کار ابتدا عینک را با آب یا اسپری ویژه عینک مرطوب کنید و سپس با دستمال مخصوص که در داخل جعبه عینک قرار دارد، آن را تمیز کنید. پاک کردن شیشه عینک در حالی که خشک است، باعث خش افتادن بر روی آن خواهد شد.

از تماس دست با شیشه عینک جلوگیری کنیم

تا حد امکان برای جابجایی عینک بر روی چشم و یا گذاشتن و برداشتن آن، شیشۀ آن را لمس نکنید. چرا که لمس دست می تواند ضمن آسیب رساندن به ویژگی های اپتیکی شیشه باعث ایجاد خش بر روی آن شود. لذا برای جابجایی عینک حتماً از دو دست استفاده کنید و عینک را از فریم لمس نمایید نه از شیشۀ آن.

از پک ویژه عینک استفاده کنید

فراموش نکنید که به مرور زمان شیشه عینک ممکن است از محل شیارهای مخصوص آن در داخل فریم منحرف شود و همین موضوع می تواند مقدمه خارج شدن شیشه از محل فریم و افتادن و شکستن آن باشد. حتماً یک پک ویژۀ حاوی ابزار آچارکشی عینک در منزل داشته باشید و هر از چند گاهی نسبت به آچارکشی و سفت کردن پیچ های آن و تنظیم انحراف‌های احتمالی شیشه عینک اقدام نمایید.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/important-tips-for-longer-lifespan-of-glasses/

 


:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

زمانی که خورشید در اوج شدت نورافشانی خود قرار دارد و یا در زمانی که نزدیک سطوحی مثل آب، شیشه و یا برف قرار دارید، شدت تابش نور ورودی به چشم بسیار بیشتر است. چرا که در این صورت گذشته از نور مستقیم، نور بازتاب شده از سطوح مختلف نیز با هم متمرکز می‌شوند و یک تأثیر خیره کننده بر روی چشم ایجاد می‌شود.

عدسی های پلاریزه مجهز به فناوری هستند که فیلترهای خاصی دارند و می‌توانند نور افقی حاصل از اشیای مختلف محیط پیرامون را جذب کنند و از آثار منفی و آزار دهندۀ آنها بر چشم بکاهند. لنزهای پلاریزه می‌توانند بالغ بر ۹۹ درصد از تابش‌های خیره کننده‌ای که از موج تابش نور خورشید ایجاد می‌شوند را فیلتر کنند. معمولاً امروزه عینک‌های آفتابی این فناوری را دارند. در مورد زیان ناشی از تابش‌های خیره کننده، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این قبیل پرتوها بر روی توانایی بینایی شما تأثیر منفی دارند. ولی با این حال متأسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند عینک آفتابی یک وسیله تفریحی و تزئینی است و به آن به دید یک وسیلۀ پزشکی نگاه نمی‌کنند.

 

پرتوهای مضر کدام هستند؟

معمولاً پرتوهای UV، دارای توانایی گوناگون هستند و به سه دستۀ UVA، UVB، و UVC تقسیم می‌شوند؛ که دو پرتو اول به سطح زمین می‌رسند و پرتوی سوم کاملاً جذب لایه اُزُن می‌شود و هرگز به زمین نمی‌رسد.

 

تفاوت لنزهای پلاریزه و یو وی

توجه داشته باشید که لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV و لنزهای پلاریزه، مکانیزم‌های متفاوتی دارند. در واقع اگر برچسب آنتی UVA و آنتی UVB را بر روی عینک آفتابی مشاهده نکنید، نشان دهندۀ آن است که آنها هیچ محافظتی در برابر این پرتوهای مضر ندارند. پس بهتر است در زمان انتخاب این لنزها خیلی به ظاهر بیرونی خود توجه نکنید. زیرا شما به محافظت ۱۰۰ درصد از بینایی خود نیاز دارید.

همان طور که در بالا اشاره شد، لنزهای پلاریزه، جلوی تابش های نور افقی حاصل از اشیای مختلف محیط پیرامون را می گیرند؛ ولی عینک‌های UV تنها در برابر اشعۀ ماورای بنفش از چشم محافظت به عمل می‌آورند و کاری به پرتوهای انعکاسی افقی ندارند.

 

مزیت‌های عینک پلاریزه

پلاریزه بودن عینک های شما مزیت های قابل توجهی دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی این مزیت ها بپردازیم تا شما به صورت دقیق بدانید که عینک پلاریزه ای که روی چشمانتان قرار دارد چه ویزگی هایی دارد.

 

1.عینک پلاریزه به تقویت بینایی کمک می‌کند 

با استفاده از لنزهای پلاریزه، زمانی که در معرض پرتوهای مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، چشم شما راحت‌تر فعالیت می‌کند. چرا که شدت نور تنظیم شده‌ای به آن می‌تابد، حتی اگر محیط اطراف شما بسیار روشن و پر نور باشد، باز هم شما آنها را با رنگ‌های اصلی خود خواهید دید. زیرا فقط از پرتوهای مستقیم تابیده شده از اشیا استفاده می‌کنید؛ نه از نورهای افقی.

 

2.لنزهای پلاریزه وضوح و کنتراست بینایی را بهبود می‌بخشند

لنزهای پلاریزه کمک می‌کنند تا کنتراست رنگی بهتری را شاهد باشید. شما با عینک‌های پلاریزه می‌توانید وضوح رنگی و بینایی بهتری داشته باشید. زمانی که از عینک پلاریزه استفاده می‌کنید، سردردهای ناشی از خستگی چشم نیز رفع می‌شوند.

 

3.لنزهای پلاریزه عوارض پرتوهای UVA و UVB را کاهش می‌دهند

نور فرابنفش، آسیب بسیار زیادی برای چشم ها به همراه دارد. زمانی که از لنزهای پلاریزه استفاده می‌کنید، پرتوهای UVA و UVB فیلتر می‌شوند و خطرات ناشی از این پرتوها را برای چشم و حتی ماهیچه‌های دور آن کاهش می‌دهند. همچنین عدسی‌های پلاریزه می‌توانند پرتوهای HEV را نیز جذب کنند.

 

4.عینک‌های پلاریزه و مشاهده بهتر سطح آب

زمانی که در حال فعالیت‌های آبی هستید، عمل فیلترینگ با استفاده از لنز، مشاهده سطح آب را آسان‌تر می‌سازد. چون بازتاب‌های نوری به چشم شما وارد نمی‌شوند و به شما امکان می‌دهند تا در هنگام شنا متوجه باشید که چه چیزی در اطرافتان وجود دارد.

 

5.عینک‌های پلاریزه فشار وارد بر چشم و عضلات پیرامون چشم را کم می‌کنند

با بهره‌گیری از عینک‌های پلاریزه، می‌توانید حجم بسیار زیادی از پرتوهای خیره کنندۀ وارد شده به چشم خود را کاهش دهید و بدین ترتیب از سردردهایی که ناشی از انقباض ماهیچه‌های اطراف چشم، بینی و گونه‌ها هستند، پیشگیری به عمل آورید. قرمزی و تحریک عضلات پیرامون چشم یکی از عوارض جانبی افزایش فشار بر چشم است. لنزهای پلاریزه بار و فشار وارد بر چشم را کاهش می دهند و به آنها امکان می‌دهند که به خوبی فعالیت کنند.

 

6.لنزهای پلاریزه مختص نور نیستند و در سایه هم کارایی خود را حفظ می‌کنند

عینک‌های آفتابی معمولی اگر در سایه استفاده نشوند، تأثیر پرتو فرابنفش بر روی چشم را افزایش می‌دهند. اما زمانی که از یک جفت لنز پلاریزه استفاده می‌کنید، می‌توانید عینک آفتابی خود را همچنان بر روی چشم حفظ کنید.

 

7.عینک‌های پلاریزه در فصل زمستان کارآمدی بیشتری دارند

نه تنها ورزشکاران رشته‌های ورزشی زمستانی، بلکه همه افرادی که در محیط بیرون در فصل زمستان فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از فناوری پلاریزاسیون، پرتوهای UVA و UVB را تا سقف ۸۰ درصد از بین ببرند. استفاده از عینک‌های پلاریزه موجب کاهش درخشش و تابش پرتوهای مضر خورشید به چشم می شوند؛ ضمن آن که به وضوح بالاتر بینایی هم کمک می‌کنند.

 

8.عینک‌های پلاریزه برای همه افراد مفید هستند

میزان آسیب دیدگی چشم همه افراد در برابر پرتوهای UVA، UVB و HEV به یک اندازه نیست؛ ولی استفاده از عینک پلاریزه در همه افراد باعث کاهش سرطان پوست و افزایش کارایی چشم می‌شود. بنابراین اگر از لنزهای پلاریزه استاندارد استفاده می‌کنید، اصلاً نگران روزهای آفتابی نباشید.

 

۹ عینک‌های پلاریزه تنوع رنگی زیبایی به همراه دارند

تمایز رنگی با لنزهای پلاریزه در شرایط مختلف نورپردازی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، لنزهای خاکستری با کاهش کنتراست رنگ به دید بهتر افراد کمک می‌کنند و لنزهای رنگی به رنگ گل رُز، در شرایط نوری گوناگون، تمرکز و کنتراست را افزایش می‌دهند. از لنز زرد برای از بین بردن امواج طیف نور آبی و پیشگیری از خستگی و سردرد استفاده می‌شود. لنزهای خاکستری در تمامی طول موج‌ها، از فیلتراسیون برابری برخوردارند. بنابراین یکی از رایج‌ترین لنزها به شمار می‌روند و در شرایط شدت نور و یا زمانی که هوا کمی ابرناک باشد، موثر هستند. هنگامی که در شرایطی قرار دارید که تابش شدید و درخشان است، لنز سبز رنگ می‌تواند سطح فیلتر بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

 

عیوب عینک‌های پلاریزه

1.لنزهای پلاریزه تماشای صفحه‌های LCD را دشوار می‌کنند.

2.عینک‌های پلاریزه، تمایز بین رنگ‌های سفید را با دشواری مواجه می‌کند.

3.عینک‌های پلاریزه گران قیمت هستند

منبع: https://shivacover.com/پلاریزه-و-یو-وی-و-تفاوت-ها-و-کاربردها/

 


:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

تعریف تنبلی چشم

به طور کلی تنبلی چشم به نوعی اختلال در بینایی گفته می شود که اگر در زمان مناسب و به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است، و در غیر این صورت می‌تواند منجر به کم بینایی و یا حتی نابینا شدن کودک بیانجامد.

برخی از کودکان، هر چند به ظاهر از چشمان سالمی برخوردارند، اما دید آنها کافی نیست. تکامل کانون بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود ۱۰ سالگی ادامه دارد. اما بیشینه رشد آن فقط تا ۳ سالگی کودک است. اگر نارسایی‌های بینایی کودک پیش از 5 سالگی درمان شود، حتی اگر چشم دچار تنبلی هم شده باشد، بینایی کامل کودک قابل بازیابی است. با بالا رفتن سن و پس از ۵ سالگی، هر چه روند درمان تنبلی چشم با درنگ مواجه شود، احتمال بازیابی بینایی کامل کاهش پیدا می‌کند؛ به طوری که از سنین ۷ تا ۱۰ سالگی کودک، روش های درمانی با ناکامی مواجه خواهند شد.

گسترش تنبلی چشم در جهان در حدود ۲ تا ۳ درصد است و معمولاً تنبلی چشم برای یک چشم اتفاق می افتد؛ ولی امکان دارد چشم دیگر نیز به این عارضه مبتلا شود.

پژوهش‌ها نشان می دهند بسیاری از نابینایی‌های یک چشم در افراد زیر ۲۰ سال به علت عدم پیشگیری و درمان تنبلی چشم در سنین پایین بوده است. این موضوع مهم‌ترین علت بر لزوم پیگیری و پیشگیری از تنبلی چشم به شمار می‌رود.

 

علل تنبلی چشم

تنبلی چشم زمانی به وجود می‌آید که عملکرد یک چشم با اختلال مواجه شود. البته در برخی مواقع نیز تنبلی ‌چشم ریشه ژنتیکی دارد و ارثی است.

به طور کلی علل تنبلی چشم را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

 

1.انحراف چشم (استرابیسم)

تنبلی چشم بیشتر در پی انحراف چشم اتفاق می افتد. در این عارضه کودک برای فرار از عارضۀ دوبینی، بیشتر از چشمی که بینایی بهتری دارد، استفاده می کند. بدین ترتیب چشمی که دچار انحراف شده تکامل پیدا نمی‌کند و تنبل باقی می‌ماند.

 

2.عیوب انکساری

عیوب انکساری با تجویز عینک برطرف می‌شوند. عیوب انکساری که مشتمل بر نزدیک بینی و دوربینی یا آستیگماتیسم در یک چشم یا در هر دو چشم هستند، می توانند به تنبلی چشم منجر شوند. در این وضعیت چشم ضعیف‌تر تنبل می شود. وجود عیب انکساری شدید در هر دو چشم نیز می تواند باعث تنبلی هر دو چشم شود. تشخیص این نوع نقص بینایی کار دشواری است؛ زیرا چشمی که دچار عارضه شده است به صورت طبیعی به نظر می رسد، و در ظاهر هیچ ایرادی ندارد.

 

3.موانع سر راه بینایی

این موانع به مواردی از جمله افتادگی پلک، آب مروارید، یا کدورت قرنیه و غیره گفته می‌شود.

 

علائم تنبلی چشم 

تشخیص تنبلی چشم کار نسبتاً دشواری است. زیرا کودک خود متوجه مشکل احتمالی در بینایی خود نمی‌شود و تا زمانی که مشکل روشن نشود، یا هنوز انحراف به صورت واضح خود را نشان نداده باشد، والدین هم متوجه مشکل بینایی فرزندشان نخواهند شد. چشم پزشک هم باید تنبلی چشم را بر اساس اختلاف توان بینایی بین دو چشم یا از طریق ضعف بینایی هر دو چشم تشخیص دهد. در این سن کودک امکان تحلیل مشکل و بیان آن را ندارد. چشم پزشک به روش های خاص مثلاً بررسی چگونگی تمرکز و تعقیب اشیاء با چشم در حالی که چشم دیگر پوشانده شده، توان بینایی کودک را برآورد می کند. البته باید توجه داشته باشید که ضعف بینایی در یک چشم نمی تواند به منزله تنبلی ‌چشم باشد. گاهی اوقات این مشکل با تجویز عینک اصلاح می شود. در برخی مواقع نیز بیماری های چشمی دیگری مثل عفونت های چشمی، تومورهای چشمی، آب مروارید و یا سایر اختلال های داخلی چشم می توانند منجر به کاهش بینایی آن شوند؛ که اگر امکان درمان آنها وجود داشته باشد، دید کودک می‌تواند اصلاح شود. اما متوجه این موضوع باشید که اشکال اصلی در بیماری تنبلی چشم بی علامت بودن آن است. به ویژه اگر یک چشم تنبل باشد. به این ترتیب به دلیل عیوب انکساری، ظاهر چشم ها کاملاً طبیعی خواهد بود و هرگز به نظر نمی رسد کودک اشکالی در بینایی خود داشته باشد.

 

معاینه تنبلی چشم کودکان

بچه های زیر پنج سال نمی توانند صراحتاً اعلام کنند که در دیدن مشکل دارند. چون  تا به حال جور دیگری ندیده اند که بتوانند با آن مقایسه کنند. در نتیجه تنها راه تشخیص این مشکل استفاده از روش غربالگری پزشکی است. تنها راه جلوگیری از بروز تنبلی چشم تشخیص به موقع آن می باشد. بنابراین همه کودکان باید تا پیش از رفتن به دبستان سه بار و در زمان‌های مختلف معاینه شود بنابراین در معاینات ورود مدرسه تنها باید وضعیت کودک بررسی شود. بدین طریق که اگر کودک مشکل نداشته باشد، سالی یک بار و در غیر این صورت هر ۳ تا ۶ ماه یک بار باید زیر نظر پزشک معاینه شود.

 

روش های پیشگیری و درمان تنبلی چشم

در واقع آگاهی والدین و همکاری آنها در طرح های غربالگری تنبلی چشم مهم ترین عامل موفقیت آن به شمار می رود. پدر و مادر باید بدانند که دوران کودکی تنها فرصت دستیابی به درمان قطعی تنبلی چشم است و اگر این فرصت از بین برود امکان آن که چشم کودک نیز برای همیشه از دست خواهد رفت.

روند درمان تنبلی‌ چشم به سه عامل عمده وابسته است.

  • سن شروع تنبلی چشم
  • مدت ‌زمانی که از زمان ایجاد تنبلی‌ چشم گذشته است
  • زمان شروع درمان تنبلی چشم کودک

 

انواع آزمایش تشخیص تنبلی چشم

تنبلی چشم می تواند یک بیماری ارثی هم باشد. ولی به هر حال مهم‌ترین مسئله در درمان بیماری تنبلی چشم تشخیص سریع آن می‌باشد. اگر این بیماری در همان دوره کودکی، که سیستم بینایی چشم رو به تکامل است، تشخیص و درمان شود، از بهره‌وری درمانی تقریبا ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهد بود. اما هر چه درمان تنبلی چشم به تأخیر بیافتد، عوارض آن بیشتر و احتمال بهبودی آن کاهش پیدا می‌کند. بهترین زمان برای درمان تنبلی چشم، پیش از ۷ سالگی است. تشخیص به موقع تنبلی چشم می تواند احتمال ابتلای فرد به آب مروارید و پایین افتادگی پلک را نیز کاهش دهد. ولی اگر درمان فوری آن با درنگ همراه باشد، می تواند حتی منجر به نابینایی کامل کودک شود.

چشم پزشک با یک آزمایش کامل چشمی می تواند تنبلی چشم کودک را تشخیص دهد. به ویژه زمانی که چشم ها از اختلاف توانایی بینایی برخوردار باشند، این تشخیص سریع‌تر اتفاق می‌افتد. چون پزشک می‌تواند توانایی چشم ها را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهد و از اختلاف آنها پی به تنبل بودن یکی از چشم‌ها ببرد. آزمایش‌هایی که برای تشخیص تنبلی چشم استفاده می‌شوند، بستگی به شرایط سنی بیمار دارند؛ که با توجه به هر بازه سنّی، از یک آزمایش خاصی استفاده می شود تا از بهترین بهره‌وری تشخیصی برخوردار باشد.

  • آزمایش تشخیص تنبلی چشم برای کودکان ۵ تا ۶ سال: نشان دادن عکس یا حروف و مشاهده آنها با استفاده از یک چشم در حالی که چشم دیگر بسته است.
  • آزمایش تشخیص تنبلی چشم برای کودکان ۲ تا ۳ سال: رفلکس قرمز، فوتو اسکرین،  معاینه توان بینایی اتوماتیک.
  • آزمایش تشخیص تنبلی چشم برای شیرخواران 1 تا 2 سال: متمرکز کردن چشم بر روی یک جسم و تعقیب اجسام متحرک و بررسی استرابیسم.
  • آزمایش تشخیص تنبلی چشم برای نوزادان سه ماهه:  آزمایش رفلکس قرمز برای تشخیص کاتاراکت در دوره نوزادی به وسیله ابزار نوری ذره بینی (آفتالمواسکوپ)

 

روش های درمانی بیماری تنبلی چشم

حالا که چشم پزشک موفق به تشخیص بیماری تنبلی چشم شد، می‌تواند با در پیش گرفتن یکی از روش‌های زیر که مناسب با وضعیت جسمی بیمار است درمان آن را آغاز کند:

 

1.بستن چشم بیمار

در این روش پزشک چشم تنبل را وادار به فعالیت بیشتر می کند. این روش در کودکان مختلف دارای بازه زمانی چند هفته تا چند ماه است. معمولاً زمان بستن چشم، باید ۲ تا ۶ ساعت در روز باشد؛ که این میزان بستگی به عمق تنبلی چشم دارد. البته این مدت بسته شدن چشم در روز نباید بیشتر از ۶ ساعت باشد. چون در این صورت نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. در طی مدت درمان، چشم تنبل به صورت دوره‌ای مورد بررسی چشم پزشک قرار می گیرد. چرا که احتمال بازگشت تنبلی چشم در اکثر مواقع بدون علامت است و تنها باید به وسیله خود پزشک متخصص انجام شود.

در این روش همکاری والدین و تنظیم زمان بسته بودن چشم تنبل، سرگرم کردن بچه برای بالا بردن آستانۀ تحمل او، ایجاد محیطی ایمن و بدون استرس برای کودک در زمانی که یک چشم او بسته است، استفاده از پوشش‌های چشمی زیبا و چشم نواز، عدم استفاده از پوشش‌هایی که پوست کودک را تهدید می کنند، و … همگی می‌توانند به کودک کمک کنند تا به آرامی از مرحله درمان چشم تنبل گذر کند. همچنین برای کودکانی که سن بالاتری دارند می توان با حرف زدن، آنها را متقاعد به همکاری با پزشک کرد. در مورد پوشش مورد استفاده برای بستن چشم سالم، ضمن مشورت با پزشک، از پوشش‌های بدون حساسیت استفاده کنید.

 

2.استفاده از عینک

گاهی اوقات، برای کمک به درمان، از عینک استفاده می‌شود. استفاده از عینک باید طبق دستور متخصص برای درمان عیوب انکساری چشم باشد. گاهی اوقات، استفاده از عینک به مدت طولانی لازم است، چون از برگشت تنبلی‌ چشم جلوگیری می‌کند.

 

عمل جراحی تنبلی چشم

اگر تنبلی‌ چشم بر اثر بیماری‌های مادرزادی، مانند پایین‌افتادگی پلک یا سایر عیوب ساختمانی، ایجاد شده باشد، بهترین درمان عمل جراحی است.
در آب‌مروارید مادرزادی اگر عمل جراحی پس از تولد تا سه‌ماهگی و هر چه سریع‌تر انجام شود، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. اما پس از سه‌ماهگی، نتیجه جراحی چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.

 

انجام تمرینات چشمی

گاه برای درمان بیماری تنبلی چشم از عینک استفاده می شود. معمولاً از عینک برای درمان نقص‌های  انکساری چشم استفاده می‌شود. البته مدت درمان با عینک زیاد است؛ چون از برگشت تنبلی چشم پیشگیری به عمل می‌آورد.

 

عمل جراحی تنبلی چشم

اگر تنبلی چشم ریشۀ مادرزادی و ژنتیکی داشته باشد، مانند افتادگی پلک یا سایر عیوب ساختاری چشم، بهترین راه درمان عمل آن جراحی است. در آب مروارید مادرزادی اگر عمل جراحی از زمان تولد تا پیش از سه  ماهگی کودک انجام شود، نتیجه بسیار خوبی به همراه دارد. اما پس از سه  ماهگی  نتیجه چندان رضایت بخشی به همراه نخواهد داشت.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/تنبلی-چشم/

 


:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 | نظرات ()