نوشته شده توسط : melika

آیا تا به حال در مورد آفتاب سوختگی چشم چیزی شنیده‌اید؟ آفتاب سوختگی چشم یکی از ضایعات چشمی است که اگر از آن جلوگیری نشود و جدی گرفته نشود، می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی برای چشم به همراه آورد. بنابراین شیواکاور این مقاله را به طور کامل اختصاص به موضوع آفتاب سوختگی چشم و روش‌های درمان آن داده است. 

آفتاب سوختگی چشم چیست؟

آفتاب سوختگی چشم یا فوتوکراتیت، برف کوری یا نورزدگی همگی اصطلاحاتی هستند که بر اثر زیاد قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید و دیگر منابع نوری شدید به وجود می‌آیند. آفتاب سوختگی درمان پذیر است و نیاز به نگرانی زیادی ندارد. ولی توجه داشته باشید که برخی از چشم‌های حساس که در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا یا سرطان چشم هستند، ممکن است بر اثر آفتاب سوختگی با ضایعات پر دردسری مواجه شوند.

علائم آفتاب سوختگی چشم

تشخیص واقعی فوتوکراتیت چشم کار راحتی نیست؛ ولی زمانی که به مدت طولانی در معرض آفتاب یا منابع نوری شدید یا در معرض تابش قوس جوشکاری قرار می‌گیرید، دچار این عارضه خواهید شد. در این صورت مهم‌ترین علائم  آفتاب سوختگی چشم عبارت است از:

1)      قرمزی و تورم چشم

2)      اشک ریزی و چشم‌های اشک آلود

3)      از بین رفتن مقطعی بینایی

4)      تاری دید

5)      احساس وجود جسم خارجی در چشم

6)      احساس درد در ناحیۀ چشم

7)      انقباض مردمک چشم

8)      حساسیت شدید به نور

9)      تورم پلک‌ها

10)  لرزش پلک

 

اقدامات اولیه در صورت ابتلا به آفتاب سوختگی

در صورت ابتلا به فوتوکراتیت و یا مشکوک شدن به آن که معمولاً پس از قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور آفتاب یا منابع نوری دیگر ایجاد می‌شود، ابتدا به چشم پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات فیزیکی از ابتلای چشم به آفتاب سوختگی اطمینان حاصل شود.

چنان‌چه علائم شدیدتر باشند، باید به نزدیک‌ترین اورژانس محل زندگی خودتان مراجعه کنید. منظور ما از علائم شدیدتر، درد شدید، شدت تاری دید، و دیدن تابش‌های خیره کنندۀ زیاد می‌باشد. 

علل ابتلا به آفتاب سوختگی چشم

1)      خیره شدن طولانی مدت به لامپ‌های آفتابی و سایر منابع نوری شدید

2)      خیره شدن به بازتاب نور خورشید از روی برف یا آب

3)      قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور مستقیم خورشید

4)      کار با دستگاه‌های جوشکاری بدون استفاده از عینک و ماسک مخصوص

5)      خیره شدن به پروژکتورهای نوری عکاسی و لامپ‌های هالوژن

6)      مصرف برخی از داروهایی که باعث افزایش احتمال آفتاب سوختگی چشم می‌شوند (نام این داروها در ادامۀ همین مطلب ارائه خواهد شد) 

 

داروهایی که ابتلا به فوتوکراتیت را افزایش می دهند

1)      داروهای آنتی بیوتیک‌ها

2)      آنتی هیستامین‌ها

3)      ایبوپروفن‌ها

4)      داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری

5)      داروهایی که ویتامین A زیادی دارند

6)      داروهای پسوریازیس

7)      داروهای اعصاب برای پیشگیری از افسردگی و روان پریشی

8)      داروهای کاهش کلسترول



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

جراحی چشم

جراحی چشم می‌تواند باعث ایجاد افتادگی پلک شود. بنابراین پتوز می‌تواند یکی از عوارض  برجستۀ حاصل از جراحی چشم باشد. معمولاً افتادگی پلک می‌تواند پس از انجام عمل آب مروارید، قرنیه، گلولکوم، لیزیک و غیره اتفاق بیافتد و علت اصلی آن، جدا شدن عضلۀ لواتوور چشم (Levator) است.

سکته یا تومور مغزی

سکته می‌تواند موجب اختلال در عملکرد برخی از اندام های بدن، از جمله پلک چشم شود. تومور مغزی و سرطان نیز چون بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند، می‌توانند موجب بروز بیماری پتوز شوند.

آسیب دیدن چشم

آسیب‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند. در واقع این آسیب‌ها می‌توانند بر عصب‌های پلک اثر گذاشته و آنها را به صورت موقت و یا دائمی فلج کنند.

دیستروفی عضلانی

هر چند ژن معیوب  عامل OPMD (Oculo pharyngeal Muscular Dystrophy) از بدو تولد فعال است، اما معمولاً علائم آن تا سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر نمی‌شوند. OPMD خود را از طریق تضعیف تدریجی برخی از عضلات پیرامون چشم و گلو نشان می‌دهد. البته میزان پیشرفت و علائم ناخواستۀ OPMD از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک عارضۀ خود ایمنی بدن است که می‌تواند بر روی اعصاب ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد. در این وضعیت، افتادگی پلک در طول روز دچار نوسان است و حتی ممکن است فرد در ساعاتی از روز دچار بینایی دوچندان شود. این بیماری درمان مشخصی ندارد و می‌تواند روی قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد.

زمینه های ژنتیکی

زمینۀ ژنتیکی هم می‌تواند باعث افتادگی پلک شود. حتی اگر نوزاد با افتادگی پلک به دنیا بیاید، یا در سنین خیلی پایین به آن مبتلا شود، می‌توان با عمل جراحی ساده آن را ترمیم کرد. زیرا اگر افتادگی ‌پلک ریشه ژنتیکی داشته باشد و به موقع درمان نشود، می‌تواند به تنبلی چشم یا تاری دید در کودک منجر شود.

علائم افتادگی پلک

تشخیص صحیح و علت دقیق افتادگی پلک به وسیله چشم‌پزشک مشخص می‌شود. اما به طور کلی افتادگی ‌پلک دارای نشانه‌هایی است که به محض مشاهدۀ هر یک از آنها باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود. مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

  • ناهماهنگی پلک های بالا
  • تومور و مشکلات چشمی به ویژه در بین کودکان
  • تار شدن دید به ویژه دریکی از چشم‌ها
  • لوچ شدن چشم‌ها به ویژه در بین کودکان
  • بالا بردن سرعت به عقب و شانه به بالا در کودکان

بیشتر بخوانید: قرنیه چشم

روش‌های تشخیص پتوز

بهترین روش تشخیص افتادگی پلک، مراجعه به چشم پزشک ماهر است. پزشک با اندازه‌گیری چشم و پلک بیمار در حالت باز، می‌تواند اندازۀ افتادگی پلک را با دقت مشخص کند.

روش‌های درمانی افتادگی پلک

روش‌های درمان افتادگی پلک به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • درمان افتادگی پلک به وسیله عمل جراحی
  • درمان افتادگی پلک به وسیله فرایندهای غیر عمل جراحی

عمل جراحی

معمولاً پتوز مادرزادی با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند. بنابراین هر چه عمل جراحی سریع‌تر و زودتر انجام شود، می‌تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. حتی این عمل جراحی می‌تواند از بروز سایر بیماری‌های چشمی کودک یا بیماری‌های گردن نیز جلوگیری به عمل آورد.

البته اگر پزشک تشخیص دهد که شدت پتوز چندان بالا نیست و آسیبی به بینایی فرد وارد نخواهد کرد، روش‌های دیگری را جایگزین عمل جراحی پتوز خواهد نمود.

عمل جراحی افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک بدون عمل جراحی

در صورتی که پزشک دلیلی بر لزوم انجام عمل جراحی پتوز چشم نبیند، به بیمار توصیه می‌کند که از روش‌هایی مثل ورزش، ماساژ درمانی، استفاده از داروهای مناسب و غیره برای درمان افتادگی پلک استفاده کند.

روشهای طبیعی درمان افتادگی پلک

اگر لزومی به انجام عمل جراحی پتوز چشم نباشد، لذا فرد می‌تواند با انجام ورزش‌های خاص یا یک سری حرکات ویژه به صورت موقت افتادگی را از بین ببرد. البته اگر هدف از رفع افتادگی پلک، زیباتر شدن چهره باشد، بهترین روش همان عمل جراحی می‌باشد. یک سری درمان‌های خانگی برای رفع افتادگی پلک نیز وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به درمان افتادگی پلک به وسیله زنجبیل و سایر مواد طبیعی اشاره کرد.

عوارض ناشی از جراحی افتادگی پلک

ممکن است پس از عمل جراحی، پلک‌ها به صورت متقارن عمل نکنند. حتی اگر موقعیت پلک، بالاتر از زمان قبل از عمل جراحی شده باشد، باز هم به ندرت ممکن است حرکت پلک همچنان مشکل داشته باشد. در این زمینه روی تجربه و مهارت چشم پزشک ماهر حساسیت زیادی به خرج دهید. زیرا جراحی ناقص می‌تواند ظاهر نامطلوبی را برای فرد ایجاد کند و یا باعث شود که پلک هرگز به طور کامل بسته نشود و در نتیجه منجر به خشکی چشم شود.

بنابراین بررسی تجربیات جراح و مشاهده نمونه‌های قبلی که عمل کرده و یا در صورت امکان پرس و جو از افرادی که قبلاً به وسیله آن پزشک مورد عمل جراحی پتوز قرار گرفته‌اند، می‌تواند به شما کمک زیادی در انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز و رضایت‌مندانه نماید.

افتادگی پلک در کودکان

افتادگی پلک کودکان

کودکانی که با افتادگی ‌پلک متولد می‌شوند و شدت عارضۀ پتوز در آنها بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌شود، باید مورد عمل جراحی قرار گیرند تا به وضعیت نرمال برسند. هرگونه ناتوانی یا تأخیر در درمان افتادگی پلک می‌تواند باعث تنبلی چشم و از جمله کاهش بینایی در یک چشم و یا بینایی نامطلوب در کودک شود. تمامی کودکانی که مبتلا به افتادگی پلک هستند، حتی اگر درجۀ افتادگی پلک آنها خفیف ارزیابی شود، باید سالی یک بار مورد معاینه چشم پزشک قرار گیرند. با افزایش سن کودک، پتوز چشم نیز تغییر شکل پیدا خواهد کرد و گاهی اوقات ممکن است مشکلات و محدودیت های بینایی ناشی از افتادگی پلک در زمان بچگی تشدید هم بشود.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/افتادگی-پلک/



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

داشتن چشم‌های تیزبین یکی از خواسته‌های همه افراد است. اما متأسفانه همیشه به این ترتیب نیست که شماره چشم همه آدم‌ها ده‌دهم باشد. کسانی که شماره چشم آنها از امتیاز کامل ده‌دهم برخوردار نمی‌باشد، ناچار باید به یکی از عینک‌های دوربین، نزدیک بین یا آستیگمات روی بیاورند. اما واقعاً آستیگمات چشم چیست؟ و چه ویژگی‌ها و علائمی دارد؟ و از چه روش‌های درمانی برای درمان آستیگمات چشم باید استفاده شود؟ اینها مطالبی هستند که شیوا کاور قصد دارد در این پُست به بیان تک تک آنها بپردازد.

به چه چشمی آستیگمات گفته می‌شود؟

آستیگمات بودن چشم یعنی چه؟ چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به اندازۀ کافی گرد نیست. چشم سالم کاملاً دایره‌ای و گرد است. در نتیجه نور پس از ورود به چشم، به صورت منظم و یک‌دست شکسته می‌شود و فرد می‌تواند محیط پیرامون خود را با دقت ببیند. ولی تصور کنید کره چشم شما به اندازه کافی مدور نباشد و نور پس از ورود به آن نتواند به صورت یک‌دست شکسته و منتشر شود و مسیر آن بیشتر به یک سمت گرایش پیدا کند. در این صورت تمرکز چشم در دیدن اجسام و مناظر مختلف بیشتر روی یک قسمت جلب می‌شود. در نتیجه عکس‌ها و مناظر پیرامون را به صورت تار و موج‌دار می‌بیند. پزشکان به این حالت چشم، آستیگمات می‌گویند و با تجویز عینک‌های مناسب یا جراحی و یا استفاده از لنزهای مخصوص آن را درمان می‌کنند.

به چه چشمی آستیگمات میگویند؟

علت آستیگمات  شدن چشم

دلیل آستیگمات بودن چشم به طور کامل مشخص نیست. بعضی از افراد به صورت مادرزادی چشمان آستیگمات دارند؛ و گاهی اوقات فرد ممکن است پس از جراحی، بیماری یا صدمه دیدن چشم دچار آستیگمات شود. البته این که گفته می‌شود مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصلۀ نزدیک می‌تواند موجب بروز آستیگمات شود، هنوز به درستی اثبات علمی نشده است.

بیشتر بخوانید: قرنیه چشم

علائم بروز آستیگمات 

از جمله علائم ابتلا به آستیگمات می‌توان به تاری دید اشاره کرد که به خستگی و فشار وارد به چشم ارتباطی ندارد؛ و مهم‌ترین مشخصۀ ابتلای فرد به آستیگمات می‌باشد. بنابراین اگر اشیا و مناظر را به خوبی نمی‌بینید، و یا تار می‌بینید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گذشته از تاری دید، دوبینی هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آستیگمات باشد. افرادی که شمارۀ چشم بالایی ندارند، متوجه تاری و دوبینی خود نمی‌شوند. اما اگر شماره چشم آنها بالا برود، مناظر را با اختلال خواهند دید.

البته به این نکتۀ بسیار مهم اشاره کنیم که کودکانی که مبتلا به آستیگمات هستند، دقیقاً نمی‌دانند دچار دید مخدوش شده‌اند؛ بلکه همه چیز را تار می‌بینند و فکر می‌کنند که مشکلی برای چشمان آنها پیش نیامده است. به همین دلیل باید به طور مداوم تحت معاینه چشم قرار بگیرند تا در صورت بروز مشکلاتی مثل آستیگمات بتوان به موقع درمان آنها را آغاز کرد.

اعلائم آستیماگ شدن چشم چیست؟

از جمله نشانه‌های دیگر آستیگمات چشم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. تار دیدن نوشته‌های ریز و دشوار بودن خواندن آنها
  2. دشواری در دیدن اجسام دور و نزدیک (به طوری که فقط با جمع کردن چشم‌ها می‌توان آنها را مشاهده کرد)
  3. دوبینی
  4. سردردهای موردی؛ به ویژه همراه با درد چشم
  5. ناتوانی چشم برای تمرکز بر روی حروف ریز
  6. فشار در کرۀ چشم

البته در کودکان مبتلا به مشکلات آستیگمات، می‌توان به علائم دیگری مثل خستگی چشم، فشار آمدن به چشم، سردرد، دشواری در خواندن نوشته‌های ریز و دشواری در تشخیص درست خطوط راست اشاره کرد.

بنابراین اگر اشیا و منازل پیرامون را از هر فاصله نمی‌توانید به خوبی تشخیص دهید، حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/آستیگمات-چشم/



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : melika

تست حدت بینایی چیست؟ تعین نمره چشم یک معاینه چشم است که بررسی می‌کند جزئیات یک حرف یا نماد را از فاصله‌ای مشخص چقدر خوب می‌بینید دقت بینایی به توانایی شما در تشخیص اشکال و جزئیات چیزهایی که می بینید اشاره دارد. این فقط یک عامل در دید کلی شماست. سایر موارد شامل دید رنگی، دید محیطی و درک عمق است انواع مختلفی از تست های بینایی وجود دارد که اکثر آنها بسیار ساده هستند. بسته به نوع آزمون و محل انجام آن، آزمون می تواند توسط: یک اپتومتریست یک چشم پزشک یک بینایی شناس یک تکنسین یک پرستار هیچ خطری با تست های بینایی مرتبط نیست و نیازی به آمادگی خاصی ندارید. هدف از آزمون اگر احساس می کنید مشکل بینایی دارید یا بینایی شما تغییر کرده است، ممکن است نیاز به معاینه چشم داشته باشید. تست حدت بینایی بخشی از یک معاینه جامع چشم است. کودکان اغلب تست های بینایی را انجام می دهند. آزمایش زودهنگام و تشخیص مشکلات بینایی می تواند از بدتر شدن مسائل جلوگیری کند. اپتومتریست ها، دفاتر گواهینامه رانندگی و بسیاری از سازمان های دیگر از این تست برای بررسی توانایی دید شما استفاده می کنند. نحوه انجام تست بینایی دو تست متداول اسنلن و E تصادفی هستند. اسنلن آزمون اسنلن از نموداری از حروف یا نمادها استفاده می کند. احتمالاً نمودار را در مطب پرستار مدرسه یا مطب چشم پزشک دیده اید. حروف در اندازه های مختلف و در ردیف و ستون مرتب شده اند. این نمودار که از فاصله 14 تا 20 فوتی مشاهده می شود، به تعیین اینکه چقدر می توانید حروف و اشکال را ببینید کمک می کند. در طول آزمایش، در فاصله مشخصی از نمودار می‌نشینید یا می‌ایستید و یک چشم را می‌پوشانید. حروفی را که با چشمان خود می بینید با صدای بلند خواهید خواند. این فرآیند را با چشم دیگر خود تکرار خواهید کرد. به طور معمول، پزشک از شما می خواهد که حروف کوچکتر و کوچکتر را بخوانید تا زمانی که دیگر نتوانید حروف را به دقت تشخیص دهید. تصادفی E در تست تصادفی E، جهتی را که حرف "E" رو به رو است، مشخص می کنید. با نگاه کردن به حرف روی نمودار یا طرح، به سمتی که حرف رو به رو است اشاره می کنید: بالا، پایین، چپ یا راست. این آزمایش‌ها زمانی که در کلینیک چشم انجام می‌شوند پیچیده‌تر از مطب پرستار هستند. در مطب چشم پزشک، نمودار ممکن است به عنوان یک انعکاس آینه نمایش داده شود یا نشان داده شود. شما به نمودار از طریق انواع لنزهای مختلف نگاه خواهید کرد. پزشک شما لنزها را تا زمانی که بتوانید نمودار را به وضوح ببینید، خاموش می کند. این به تعیین نسخه ایده آل عینک یا لنز تماسی شما کمک می کند، اگر به اصلاح بینایی نیاز دارید.   تبلیغات درک نتایج آزمون شما حدت بینایی به صورت کسری مانند 20/20 بیان می شود. داشتن دید 20/20 به این معنی است که حدت بینایی شما در فاصله 20 فوتی از یک جسم طبیعی است. برای مثال، اگر دید 20/40 دارید، به این معنی است که باید 20 فوت دورتر باشید تا جسمی را ببینید که مردم به طور معمول از فاصله 40 فوتی آن را ببینند. اگر حدت بینایی شما 20/20 نیست، ممکن است به عینک اصلاحی، لنز تماسی یا جراحی نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است یک بیماری چشمی مانند عفونت یا آسیب چشمی داشته باشید که نیاز به درمان دارد. شما و پزشکتان در مورد نتایج آزمایش و همچنین هر گونه درمان یا اصلاحی که ممکن است لازم باشد بحث خواهید کرد. ترجمه این مقاله تماما متعلق به تیم شیوا کاور است. منبع: https://www.healthline.com/health/visual-acuity-test#testing



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 | نظرات ()